Groep 8

Hé hallo! Wat leuk dat je even in onze “klas” komt kijken! Dit is groep 8. Wij zijn groep 8! Er zitten 15 kinderen in onze klas. Doe daar nog eens een meester en een juf bij en onze klas is compleet. Op de maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag is meester Anton er en op de donderdag juf Trijnie.

Hoe ziet een dag er bij ons uit?

Natuurlijk doen we dagelijks de bekende schoolvakken. Als we ’s ochtends met de kinderen naar binnen gaan, weten we al wat de planning is van die dag zal zijn. We werken namelijk met een online agenda. Wel zo handig, want met het werken in een papieren agenda in groep 7, bereiden we ons voor op het voortgezet onderwijs.

Tijdens het (zelfstandig) werken maken we gebruik van een zogeheten kubus. Dat is een blokje met daarop verschillende kleuren en een vraagteken. Doordat iedere kleur een betekenis heeft, is het voor ons als leerkrachten, maar ook voor klasgenoten, heel gemakkelijk te zien wat de behoefte is van de leerling. Zo betekent bijvoorbeeld rood: ik werk rustig en alleen, oranje: we werken samen en groen: ik werk alleen, maar je mag me wel om hulp vragen.

Op de woensdag houden wij in onze klas een nieuwskring en of een boekenkring. Tijdens de nieuwskring bereidt een leerling een nieuwsartikel voor met betrekking tot wereldnieuws. De leerling neemt ons dan mee in het door hem of haar gekozen artikel. Leest het voor, vertelt waarom hij of zij voor dit artikel gekozen heeft, legt lastige woorden aan ons uit en stelt ten slotte nog enkele vragen over het artikel. Bij een boekenkring promoot een leerling zijn of haar favoriete boek. Het daagt de andere kinderen uit het boek ook te gaan lezen.

Gedurende het schooljaar gaan de kinderen aan de slag met het maken een werkstuk. Stap voor stap nemen wij de leerlingen mee in het proces. Als alle werkstukken klaar zijn, voorzien van feedback en een beoordeling, volgt een spreekbeurt over het werkstuk en het werkproces.

Schoolkamp

Aan het begin van het schooljaar gaan de groepen 7 en 8 op schoolkamp. We gaan aan het begin van het schooljaar om elkaar beter te leren kennen. Zo hebben we het hele jaar hier profijt van en kunnen we nog regelmatig met elkaar terugkijken en denken aan ons kamp en alle belevenissen.

Dit schooljaar zijn we te gast geweest bij Breeland in Annen.

Voortgezet onderwijs

Eind groep 7 bespreken we een eerste (voorlopig) uitstroomadvies met ouders en leerlingen. Dit advies komt voort vanuit de gemaakte citotoetsen vanaf groep 6, welke zijn weggezet in de zogenaamde plaatsingswijzer. De vakken rekenen en begrijpend lezen wegen hierin het zwaarst. Ook wegen motivatie en werkhouding mee en tezamen resulteert dit in een advies. In groep 8 brengen we in het eerste half jaar nog eens een voorlopig advies uit.

In februari maken we de landelijke doorstroomtoets. Deze toets maakt, samen met de eerdere toetsen, motivatie en werkhouding een definitief advies.

Eindmusical
We sluiten het schooljaar af met een eindmusical. Een feest om mee te mogen maken. De allerlaatste dag trakteren de brugpiepers in spé en zwaaien we groep 8 uit!