De naam van onze school

Onze school heeft een bijzondere naam. Deze bijzondere en opvallende naam danken wij aan dhr. J.L Amerika, geboren en getogen in Noordbroek. De man heeft veel betekend voor het onderwijs en voor het dorp Noordbroek. Johannes Leonardus Amerika was eerst onderwijzer, daarna is hij geëmigreerd naar Indië en werd daar hoofd van een school. Van 1937 tot 1947 was hij hoofd van een school in Groningen. Daarna is hij inspecteur van Lager Onderwijs geworden in Winschoten en dit heeft hij tot z'n pensioen uitgeoefend. Hij was lid van het Pedagogisch Centrum N.O.V. en de Partijraad van de PvdA.

Levensloop 1897-1980:

Voornaam: Johannes
Achternaam: Amerika
Geboorteplaats: 25 juni 1897 te Noordbroek, Groningen
Overleden: 1980 te Heerenveen, Friesland
Vader: Antonie Amerika, 1853, Noordbroek, Groningen
Moeder: Martha Wolf, 1853, Scheemda, Groningen
Getrouwd: 28 februari 1920 Noordbroek, Groningen

Geschiedenis van onze school

In 1977 werd een nieuw schoolgebouw in gebruik genomen aan de Hoofdstraat. Voor deze tijd was dit een mooi en modern gebouw. Met 6 klassen, een grote middenruimte en een handvaardigheidsruimte voldeed de school aan alle eisen van die tijd. In de loop der jaren zijn er enkele verbouwingen uitgevoerd: een computerruimte werd gebouwd en doordat de school qua leerlingaantal groeide, werd in de middenruimte een extra klaslokaal gerealiseerd.

Omstreeks 2003 werden ook twee kleutergroepen ondergebracht in het gebouw. De kleutergroepen waren daarvoor ondergebracht in een eigen dependance aan de Westerholm: het "Hummelhonk". Omdat het schoolgebouw op dit moment al niet meer in een goede staat verkeerde, werd besloten om tijdelijk een noodlokaal bij de school te plaatsen. In dit noodlokaal kreeg groep 1 les en werd ook extra kantoorruimte en een overblijflokaal gerealiseerd. Op het moment van plaatsing van het noodlokaal werd er al gesproken over het realiseren van een Multifunctioneel Centrum in Noordbroek, waarin ook de school zou worden ondergebracht.

Na een lange periode van wikken en wegen werd uiteindelijk in 2013 besloten tot de definitieve bouw van het huidig MFC.

Met ingang van het schooljaar 2014/2015 hebben we samen met andere gebruikers onze intrek genomen in het nieuwe multifunctioneel centrum.