Groep 4/5

Leuk dat je komt kijken op de pagina van groep 4/5A. Leerkracht Robert Zomerman staat alle dagen van de week voor de groep. Daarnaast is juf Chantal er voor extra ondersteuning op maandag, neemt ze op de dinsdag af en toe de groep over en loopt ze ook nog stage bij ons in de klas op woensdag. In de klas zitten op dit moment 22 leerlingen, 10 in groep 5 en 12 in groep 4. Op alle dagen eten wij om 10.15 fruit buiten met de hele school. Om 12:00 eten wij in de klas een broodje, om 12:15 zijn wij een kwartier buiten, bij mooi weer kunnen wij ook lekker spelen in de tuin.

Elke dag starten de kinderen de dag met rekenen, dit doen ze met onze nieuwe methode Wereld in Getallen. Iedere 2 dagen werken ze aan een leerdoel en sluiten ze de week af met een Test-je-lesje. Dit is een soort mini toets, om te kijken of ze de leerdoelen beheersen. Wanneer de kinderen klaar zijn met hun les gaan ze bezig met de weektaak, hier komen de doelen van het vorige blok aan bod. Zo zijn de leerlingen dus 2 blokken bezig met de stof, vervolgens wordt het dan pas getoetst. Verder rekenen we ook nog op de Chromebook, waarbij de leerlingen extra worden uitgedaagd of juist doelen aan het herhalen zijn.

Na rekenen gaan de kinderen aan de slag met lezen, dit doen de leerlingen met de methode Estafette. Dan lezen ze met elkaar, alleen of met groepjes verschillende soorten teksten. Iedere tekst staat ook weer centraal aan een leerdoel. Tijdens estafette flitsen de kinderen ook woorden op het digibord en lezen ze woordrijtjes op tempo met een zandloper.

Na de ochtendpauze staat Spelling, Taal en Nieuwsbegrip vaak op de planning. Met Nieuwsbegrip krijgen de leerlingen iedere week een tekst over het nieuws van de afgelopen week. De hele week zijn de kinderen dan bezig met begrijpend lezen en maken ze hier opdrachten bij, op papier of op de Chromebook.

Iedere maandag, woensdag en vrijdag hebben de kinderen van groep 5 wereldoriëntatie. Iedere 3 weken zijn ze aan de slag met een hoofdstuk van Natuur en techniek, Geschiedenis of Aardrijkskunde. Hier hoort dan ook een toets bij, waar de kinderen een leerblad voor mee naar huis krijgen. Groep 4 is op dat moment bezig met extra herhaling van bepaalde vakken of zijn ze juist bezig met het oefenen van de hoofdletters.

Iedere dinsdagmiddag en donderdag ochtend hebben de kinderen gym van onze vakleerkracht juf Annet. De middagen zijn we vaak bezig met verkeer, muziek, schrijven, wereldoriëntatie, knutselen, worden doelen nog goed herhaald of worden de leerlingen juist extra uitgedaagd.

Foto’s en de vaste rubriek Nieuws uit de klas, waarbij er vertelt wordt wat we de afgelopen weken gedaan hebben in de klas, kunt u terug vinden op het ouderportaal.